Testtrajecten wielersport

Een andere mogelijkheid binnen LCW is het aanvragen van een testtraject. Het te testen item wordt dan op de fiets gemonteerd en uitgeprobeerd. De bevindingen kunnen dan b.v. geplaatst worden op de site van de opdrachtgever, in een review op een webwinkel of in een post op Facebook.

Hieronder staan wat voorbeelden van recente testtrajecten, met een evt. recentie.

 

Hygia hydraulische schijfremmen

Hygia is een relatief jong merk op de markt van de MTB schijfremmen. De onderstaande types zijn getest:

 

Hygia SLP (Special Light Project, XC)

De SLP is een bijzonder fraai ogende remmenset bedoeld voor de grammenjagers onder ons. Echter, de totale set weegt 768 gram, wat wel licht, maar niet extreem licht is. Nu vind ik persoonlijk het functioneren een stuk belangrijker dan het gewicht, en daar was dan ook het e.e.a. op aan te merken.

Allereerst voelen de remhendels wat "goedkoop" aan. Het zijn de gestansde aluminium hendels uit de Usagi-serie, wat de goedkoopste remmenset uit de Hygia lijn is, maar dan in een fraaiere kleuren set-up. De remklauwen zijn uit de Elite-serie.

De remkracht met de standaard geskeletoneerde 160 mm schijven is wat schamel naar mijn mening, maar door ze te vervangen met de Hygia DF02 schijven (voor 180 mm, achter 160 mm), wordt de SLP remmenset een betrouwbare "stopper".

 

Hygia Aspire (FR/DH)

De lomp maar tevens robuust uitziende Aspire remmenset is bedoeld voor freeride- en downhill mountainbiken, en daar komt-ie goed tot zijn recht! Als deze remmen goed ingelopen zijn, voelt een noodstop alsof je tegen een muur aanrijdt! Met de 200 mm schijf voor en de 180 mm schijf achter; kont naar achteren en doseren!

 

Hygia Elite (XC, AM, Enduro)

Verreweg de mooiste uit de Hygia schijfremmenlijn is de Elite. Deze multi-inzetbare remmenset doet zijn naam eer aan, want het ziet er prachtig verzorgd uit, en de kleuren van de anodisatie springen je zowat tegemoet! Afmontage met RVS remleidingen maken het plaatje compleet.

De naam verwijst ook naar de prestaties, want qua remkracht doen ze bijna niet onder voor de Aspire.

Voor verdere info, kijk op www.hygia.com.tw

 

Fallbrook Technologies NuVinci N360 traploze versnellingsnaaf

Sinds de uitvinding van de versnelling zijn schakelsystemen onderhevig geweest aan verbeteringen en ontwikkelingen; steeds nauwkeuriger schakelende derailleurs en steeds lichter wordende versnellingsnaven. Fallbrook Technologies heeft de ene overgebleven overtreffende stap ontwikkeld; de traploze versnellingsnaaf.

Voor een uitleg over de werking van de naaf kunt u het best op de site van Fallbrook Technologies kijken: www.fallbrooktech.com.

Op zich is de Nuvinci N360 in een mountainbike niets nieuws, want de firma Ellisworth heeft een mountainbike in hun programma die standaard met een NuVinci N360 naaf wordt afgemonteerd. Maar om zelf een NuVinci-project op te zetten vergt nogal wat zoekwerk, want in de eerste plaats heb je een frame met horizontale uitvalpads nodig (dit i.v.m. de naafas-blokkeerringen die men bij montage dient te gebruiken). Die vond ik in de Da Bomb Trigger, een freeride frame met uitwisselbare uitvalpads.

Ten tweede dient men zich aan het advies te houden om de naaf "over twee" in te vlechten, dit om de spaken op de flens elkaar niet te laten raken zoals een "over drie" gevlochten patroon zou veroorzaken bij deze naaf. In een 26" wiel komt men dan op een hele korte spaaklengte uit, en die zijn niet overal verkrijgbaar.

Overigens raakte tijdens het testen in Winterberg alle 32 spaken van het achterwiel los. Na onderzoek bleek dat de spaken tijdens het vlechten meer voorgebogen hadden moeten worden over de naafflens.

Qua functie-oordeel het volgende: de naaf heeft een flink pak rammel gekregen in Winterberg en gaf geen krimp, dus aan de werking en kwaliteit zal het niet liggen, maar voor een freeride fiets geef ik toch de voorkeur aan een derailleur geschakelde fiets. Ik mis het "exacte" gevoel van een trapsgewijs schakelsysteem, met de traploze gripshift die bij deze naaf hoort. Bij b.v. een duim-wijsvinger shifter weet je wat je te wachten staat als men schakelt. Bij de traploze gripshift blijft het heel erg op gevoel draaien en fietsen, omdat de weerstand in het trapgevoel je enige referentiekader is. Wellicht is dat een kwestie van wennen, maar om dezelfde reden geef ik ook op een fiets in XC configuratie de voorkeur aan een trapsgewijs schakelsysteem. Hoe dat met andere versnellingsnaven werkt, heb ik helaas (nog) geen ervaring mee.

Met zijn bijna 4 kg is de NuVinci naaf ook te zwaar te noemen, voor welke toepassing dan ook. Wellicht dat de toekomstige modellen lichter gaan worden en daarmee het toepassingsgebied ook breder wordt. Neemt niet weg dat de naaf qua ontwerp en kwaliteit wel indruk maakt!

 

Gforce XT-S trike

Deze Gforce trike heeft als afmontage-voorbeeld gediend voor de importeur. Tevens was dit de fiets om een kettinggeleider op te ontwikkelen (op de foto is het prototype van de kettinggeleider gemonteerd, zie tabblad custom solutions voor de definitieve versie).